Tanıtım

Programın Amacı:

Raylı sistemler makine teknolojisi bölümü, genellikle trenler, tramvaylar, metro araçları, hızlı trenler gibi raylı taşıma sistemlerinin tasarımı, üretimi, bakımı ve işletilmesiyle ilgilenir. Bu bölümdeki öğrenciler, raylı sistemlerin mekanik ve elektrik-elektronik bileşenlerinin yanı sıra otomasyon, kontrol sistemleri ve enerji yönetimi gibi alanlarda eğitim alırlar.

Raylı sistemler makine teknolojisi bölümünde öğrencilerin genellikle gördükleri ana konular: Mekanik Tasarım: Öğrenciler, raylı araçların mekanik yapısını oluşturan parça ve bileşenlerin tasarımını öğrenirler. Bu, raylı araçların dayanıklılığı, aerodinamik özellikleri, süspansiyon sistemleri gibi konuları içerir. Elektrik-Elektronik Sistemler: Raylı sistemlerde kullanılan elektrik-elektronik sistemlerin tasarımı ve çalışma prensipleri hakkında bilgi edinirler. Bu, güç dağıtımı, sinyalizasyon sistemleri, yolcu bilgi sistemleri gibi konuları kapsar. Kontrol ve Otomasyon: Raylı araçların otomasyon sistemlerinin nasıl çalıştığını ve kontrol edildiğini öğrenirler. Bu, raylı araçların hızını, fren sistemlerini, güvenlik sistemlerini kontrol etme gibi konuları içerir. Malzeme Bilimi ve Teknolojisi: Öğrenciler, raylı sistemler için kullanılan malzemelerin özelliklerini ve uygulamalarını öğrenirler. Bu, yüksek mukavemetli çelikler, kompozit malzemeler, raylar için kullanılan demir yolu malzemeleri gibi konuları içerir. Güvenlik ve İş Sağlığı: Raylı sistemlerin güvenliği ve iş sağlığı konularında bilgi edinirler. Bu, raylı araçların tasarımında ve işletilmesinde güvenlik standartları, acil durum prosedürleri gibi konuları içerir.

Raylı sistemler makine teknolojisi bölümü mezunları, bu konulardaki bilgi ve becerilerini kullanarak raylı taşıma sistemlerinin her aşamasında görev alabilirler. Örneğin, mühendislik firmalarında tasarım ve üretim süreçlerinde, işletmecilik firmalarında bakım ve işletme süreçlerinde, kamu kurumlarında raylı sistem projelerinde çalışabilirler.

Raylı sistemler makine mühendisliği veya makine teknolojisi bölümü öğrencileri, genellikle aşağıdaki görevleri üstlenirler:Tasarım: Raylı araçların mekanik ve elektrik-elektronik bileşenlerinin tasarımı, yapısal analizleri, aerodinamik özelliklerin incelenmesi gibi alanlarda çalışırlar.Üretim: Raylı sistemlerin parça ve bileşenlerinin üretimi için üretim süreçlerinin planlanması, yönetimi ve denetimi konusunda çalışırlar. Bakım ve Onarım: Raylı sistemlerin düzenli bakımı ve onarımı için planlamalar yaparlar, sorun giderme süreçlerini yönetirler ve arızaları gidermek için çözümler üretirler. Test ve Doğrulama: Raylı araçların prototip testleri ve performans doğrulamaları gibi süreçlerde görev alırlar. Yenilik ve Geliştirme: Raylı sistemlerin verimliliğini artırmak, güvenliğini sağlamak ve kullanımını kolaylaştırmak için yeni teknolojilerin araştırılması ve geliştirilmesi konusunda çalışırlar. Proje Yönetimi: Raylı sistemlerin tasarımı, üretimi veya bakımı gibi projelerin planlanması, yönetimi ve uygulanması süreçlerinde rol alırlar. İşletme ve İdare: Raylı sistemlerin günlük işletme süreçlerinin yönetimi ve idaresi için çalışırlar, verimliliği artırmak ve maliyetleri azaltmak için stratejiler geliştirirler.

Bu gibi görevler, raylı sistemler makine teknolojisi bölümü mezunlarının çalışabileceği çeşitli alanlarda bulunabilir, örneğin raylı sistemler üreten şirketler, kamu kurumları, danışmanlık firmaları veya araştırma ve geliştirme merkezleri gibi.

Raylı sistemler makine teknolojisi bölümü, genellikle öğrencilere raylı taşıma sistemlerinin her yönünü kapsayan geniş bir eğitim sunar. Bu eğitim, mekanik, elektrik-elektronik, otomasyon ve kontrol sistemleri gibi çeşitli disiplinleri içerir ve öğrencilere bu sistemlerin tasarımı, üretimi, bakımı ve işletilmesi konularında uzmanlaşma fırsatı verir.

Otomotiv Teknolojisi Bölümü dersleri hem teknik hem de teorik alanları içermektedir. Bu eğitimi alan öğrencilerin sorumlu oldukları dersleri ve staj programlarını başarıyla tamamlamaları gerekir.

Mezuniyet Koşulları: Dört yarıyıl sonunda toplam 120 AKTS'nin ( Avrupa Kredi Transfer Sistemi) tamamlanması, mezuniyet ortalamasının en az 2.0 olması ve 30 iş günü zorunlu stajını tamamlaması koşulunu sağlayan öğrenciler mezun olmaya hak kazanırlar.

Dikey Geçiş Olanakları: Önlisans programını bitiren kişi çalıştığı işyerinde performansına göre yöneticiliğe kadar yükselebilir. İki yıllık eğitim sonunda yapılan DGS (Dikey Geçiş Sınavı) Anadolu Üniversitesi Açık öğretim İktisat Fakültesi veya İşletme Fakültesi lisans programları ile geçiş yapılabilecek lisans programları ise şunlardır:

· Endüstri Mühendisliği

· İmalat Mühendisliği

· Makine Mühendisliği

· Otomotiv Mühendisliği

· Raylı Sistemler Mühendisliği

Bölüm Başkanı

Akademik Kadro

İletişim

Adres:        Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sivas Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu

Tel:              0 (346) 487 5478

E-Posta:       emregorgun@cumhuriyet.edu.tr

 

 

 

Yukarı